Saturday, February 12, 2011

Kenapa Cikgu Marah??




Hari ini Cikgu Siti ke sekolah dengan penuh semangat dan keazaman. Walaupun terpaksa berjalan kaki setiap hari, namun demi tekad untuk merealisasikan impian, dia terpaksa mengalah. Bak kata pepatah "Alah bisa tegal biasa".

Sesi pembelajaran berlangsung seperti biasa. Guru-guru sibuk dengan tugasan masing-masing. Bebanan kerja semakin hari, semakin bertambah. Telinganya lali dengan rungutan dan keluhan teman-teman. Apakan daya inilah tanggungjawab dan amanah yang perlu mereka pikul apabila bergelar guru.

Orang kata, jadi guru ini mudah. Cuma buang air liur sahaja, hujung bulan terima gaji. Tapi, adakah itu realitinya? Cikgu Siti hanya mampu tersenyum sambil bermonolog sendirian.

" Ehm...nak tau mudah ke susah, kenalah jadi cikgu dulu "

................................................................................................................................

Cikgu Siti pantas menuju ke kelas 4 Damar. Kuatir dirinya lewat tiba ke kelas. Sebaik sahaja melangkah masuk, puluhan mata tepat memandang ke arahnya. Kelas yang hingar-bingar tadi, menjadi sunyi seketika.

" Baik kelas, saya Cikgu Siti. Saya akan menggantikan Cikgu Muhamad hari ni. Jadi tolong buat kerja masing-masing dan jangan bising. "

10 minit berlalu dengan aman. Jiwanya berlagu riang. Ku sangka panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengah hari

Dum...dam...dum..dam... Kah..kah..kah

Istighfar dilafazkan berulang-ulang kali. Hatinya memujuk supaya bersabar. Bunyi sumbang semakin kuat menerjah gegendang telinga. Jiwa mulai terbakar. Akalnya ligat berfikir, merangka strategi yang sesuai untuk berhadapan dengan situasi itu.
..............................................................................................................................

" Naren, tolong ke depan. Apa yang awak buat dekat belakang tu ? "

" Saya tak buat apa-apa cikgu, Lim kacau saya tadi ."

" Awak tak nampak ke saya dekat sini ? Langsung tak ada rasa hormat kan ! "


Hatinya tak mampu untuk bersabar lagi. Ditahan air mata yang ingin keluar. Nafsu amarah hebat menguasi diri.


" Saya bagi masa 10 minit, saya nak awak cerita tentang guru di hadapan kelas. No Excuse !! "

...................................................................................................................................................

" Cikgu suka marah orang. Saya pun tak tau kenapa cikgu asyik nak marah-marah je. Kalau nak tanya soalan banyak kali dia marah. Sikit-sikit marah."


Itu antara bait-bait kata yang diucapkan oleh Naren sebentar tadi. Persoalannya kenapa cikgu marah? Manusia dikurniakan oleh Allah dengan pelbagai perasaan. Suka, sayang, benci dan marah.

Jawapan Cikgu Siti mudah. Dia mengajak semua pelajar berfikir bersama. Katanya,manusia tidak akan marah jika tidak bersebab. Tiada manusia yang diciptakan di dunia untuk memarahi orang setiap hari. Cikgu marah kerana merasakan tindakan yang dilakukan adalah sesuatu yang tidak betul. Hanya cikgu yang faham mengapa mereka marah. Tanya pada diri, apa yang kita lakukan sehingga membuatkan orang marah, dan bukan bertanya mengapa orang marah. Renung-renungkan, selamat beramal.





2 comments:

areshan said...

saya setuju cikgu siti.. ehehe
ari ni marah student sampai lontar maeker pen kena batang idungnya.. kepantasan tangan berlaku secara tidak sengaja sbb student tak endah nasihat guru di hadapan.. nasib baek tak apa2.. abis budak2 kelas diam ketipas.. aman rasanya smpai abis masa.. :)

KASIH SYUHADA said...

huhu..agak bahaya ye tindakan cikgu tu.Kalau tak jadi apa2 tak ape...kalau sebaliknya? Tapi memang kesabaran manusia ada batasnya.