Tuesday, November 25, 2014

Belanja punya cerita.

Peningkatan kos sara hidup sangat membimbangkan golongan berpendapatan rendah. Kalau di Malaysia, mereka yang berpendapatan purata sekitar RM3000.00 ke bawah dikelaskan sebagai miskin bandar. Jadi bagaimana pula dengan nasib pekerja-pekerja kilang dan yang seangkatan dengannya?

Oleh itu mahu atau tidak, sebagai masyarakat yang peka kita perlu merangka perbelanjaan hidup dengan bijak.  Apatah lagi kalau kita mempunyai sebuah keluarga besar dan tanggungan yang ramai. 

Kelebihan merancang perbelanjaan harian antaranya ialah dapat meminimumkan penggunaan wang untuk perkara yang tidak penting. Kita perlu serius dalam membezakan keperluan dan kehendak. 


Manfaat merangka perbelanjaan bukan sekadar mendatangkan keuntungan kepada kita bahkan orang disekitar juga. Lebihan wang perbelanjaan boleh diguna untuk simpanan masa hadapan atau tabungan kecemasan.



Malahan yang utama juga kita dapat tahu wang gaji kita banyak dihabiskan untuk apa dan ke mana perginya....tiada lagi dialog " Aku tak tau gaji aku pergi mana." Realiti diri sendiri...huhu.

* Jom mula buat perbelanjaan keluarga atau diri sendiri untuk kemaslahatan diri ^^, 

No comments: