Monday, August 30, 2010

Mencari kebahagian dan Hari yang Indah

life too short



Hujan lebat di Tanjung Malim. Payung peniaga di bazar ramadhan Kolej Za'ba banyak yang tumbang dan terbang. Mungkin angin kuat sebentar tadi. Jam menunjukkan 3.00 petang. Sebentar lagi mahu ke Kampus untuk menyelesaikan urusan dengan angah Bnc. Perjalanan agak terbatas dek kerana hujan yang turun. Stokin kaki sudah basah tapi perjalanan mesti diteruskan. Alhamdulillah hari ini saya tidak keseorangan kerana ditemani oleh Rosca dan Sam. Rasa agak selamat sedikit. Tempias hujan mengenai kami walaupun berpayung.


Rezeki kami, dan Allah memudahkan perjalanan. Setiba di Foyer KAB, bas sudah sedia menanti untuk membawa pelajar ke Kampus. Tetapi Pemandu bas mengambil masa yang agak lama untuk memulakan perjalanan. Keadaan sangat membosankan. Saya mengeluarkan buku di dalam beg dan memulakan bacaan. Bas mula bergerak. Saya memulakan aktiviti membaca, dan terfikir untuk berkongsi cebisan ilmu ini di dalam blog. Tiada lagi kesedihan,kepiluan dan keresahan. Terima kasih buku "la tahzan"


10 perkara untuk meraih kebahagiaan :

1. Bangun menjelang fajar menyingsing dan beristghfar

2. Menyendiri untuk bertafakur
" dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi " surah Ali-Imran : 191

3. Menjalin hubungan dengan orang yang soleh.
" dan jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dengan orang-orang yang beribadah kepada Tuhan mereka " - surah Al-Kahfi : 28

4. berzikir
" wahai orang-orang yang beriman, (untuk bersyukur kepada Allah ) ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan serta sebutan sebanyak-banyaknya " surah al-ahzab : 41

5. sembahyang dua rakaat dengan khusyuk

6. Membaca Al-Quran dengan penuh penghayatan.

7. Berpuasa pada hari yang sangat panas

8. Bersedekah secara sembunyi-sembunyi
" hingga tangan kirinya tidak tahu apa yang diinfakkan oleh tangan kanannya. " ( Hadis Nabi)

9. Meringankan beban seorang Islam.
" Sesiapa yang meringakan kesusahan yang dialami oleh seseorang Islam di dunia maka Allah akan melepaskannya dari kesusahan pada hari akhirat " (Hadis Nabi)

10. Berlaku zuhud kepada sesuatu yang sifatnya fana
" Padahal kehidupan akhirat itu adalah lebih baik dan kekal " Surah al-a'la : 17.


Suatu malam yang tenang dan dingin, si sahabat datang bertandang ke bilik. Ingin menumpang tidur katanya. Hati rasa gembira kerana ada yang sudi menemani.

" Syuai, apa perkara baik yang telah kamu lakukan hari ini? " tanya si sahabat sebelum memejamkan mata.

Saya berfikir dan berbisik di dalam hati, mungkin mahu muhasabah diri agaknya. Saya pun menyatakan satu persatu.

Bertanya lagi si sahabat " perkara buruk pula? "

Saya jawab mungkin tidak memberikan senyuman pada orang lain. kata sahabat mulai hari esok sama-sama kita berusaha memperbaiki diri, banyakkan membuat kebaikan dan berusaha untuk tidak melakukan keburukan. Benar kata orang, nasihat sebelum tidur itu lebih mudah diterima. Contoh mudah seperti bed time story. Lazimnya anak-anak akan ingat apa yang dipesan oleh ibu atau bapa dan ternyata cara itu berkesan. Kalau tidak percaya anda boleh cuba. Lakukan pada adik, kawan ataupun anak. Terima Kasih Oh Tuhan kerana memberikan saya teman yang baik.




day41



No comments: