Friday, April 12, 2013

Rumpai laut

Saya percaya ramai daripada kita yang sudah mengenali apa itu rumpai laut. Rumpai laut mula mendapat tempat dalam kalangan masyarakat dua tahun kebelakangan ini. Saya difahamkan rumpai laut ini mengandungi banyak kolegen yang mana ia baik untuk kesihatan kulit manusia. Namun tiada kajian sainstifik dijalankan untuk memastikan kesahihan maklumat ini.

Adat wanita, apabila mengetahui sesuatu bahan itu baik untuk kecantikan pasti akan timbul perasaan untuk mencuba. Tidak terkecuali saya. Harga pasaran rumpai laut mengikut pemerhatian saya, purata sekitar 100gram RM 20 - 30. Harga yang agak tinggi untuk pasaran Semenanjung Malaysia. Jom, tengok beberapa keping gambar yang sempat saya tangkap sewaktu proses penyediaan rumpai laut.


 
Rumpai laut warna ungu yang perlu direndam semalaman. Langkah penyediaannya
seperti memasak agar-agar. Walaupun nampak mudah, pastikan kita menggunakan
sukatan air yang tepat.
 
 
 
Inilah hasilnya. Rumpai laut yang telah dimasak. Rumpai laut ini boleh disimpan di dalam bekas yang besar atau bekas kecil seperti bekas dadih. Alhamdulillah setelah mencuba
untuk kali yang ketiga, akhirnya menjadi juga agar-agar rumpai laut saya.
 
 
Bau rumpai laut agak hanyir dan perlu dibasuh beberapa kali. Terdapat beberapa kaedah untuk menghilangan bau hanyir rumpai laut antaranya dengan memasaknya bersama daun pandan. Selain itu, alternatif lain adalah dengan membasuhnya bersama asam keping. Anda juga boleh memakan rumpai laut bersama-sama dengan pati " sunquick". Selamat mencuba :)
 
 
 

No comments: