Wednesday, April 6, 2011

Jangan Bersedih duhai hati.


Jangan bersedih duhai hati, sungguhnya Allah sentiasa bersama kita. Putus cinta ? pernah melalui dan merasainya? Bagaimana? pasti perit dan pedih bukan?Kata-kata yang dipetik daripada seorang penulis terkenal, menurutnya putus cinta sesama manusia kekadang mengajar kita untuk mulai mencintai Allah secara serius. Mungkin semasa bercinta kita lupa dan leka. Lantaran itu, DIA beri kita ujian untuk kita kembali semula kepadaNya. Beruntungnya kita. Diberi panduan untuk kembali setelah tersesat jalan.

Kita mungkin kehilangan cinta manusia tetapi kita menemui cinta Allah. Cinta yang abadi dan berkekalan. Tiada keraguan pada cintaNya. Menurut sebuah hadis Nabi SAW, daripada Qatadah bin Nu'man, Baginda bersabda yang bermaksud ;

" Apabila Allah mengasihi seorang hamba, Allah mengawasinya dari dunia(daripada tipu daya dan syahwat dunia) sepertimana seseorang daripada kamu berterusan mengawasi sakitnya daripada terkena air (jika sakit itu merbahaya sekiranya terkena air )
Riwayat al-Tarmizi al-Hakim

Jika difahami, orang yang putus cinta atau frust cinta akan terasa dia terpilih dan bukannya tersisih. Bertuahnya kita andai terpilih untuk melaluinya.


p/s : Mengimbas kenangan setelah 4 tahun melalui, sujud syukur padaMu






No comments: