Saturday, April 10, 2010

hujan dan tanah





Alhamdulillah, hari ni saya sempat beli majalah solusi isu yang ke 18 yakni berkaitan membaca, "disebalik iqra" erm,tak habis baca lagi... tadi pun sempat la selak beberapa helai dan tengok isi kandungan untuk isu terbaru ni. Memang sangat menarik untuk dikongsi bersama. Sebelum makan malam tadi saya sempat baca satu artikel yang ditulis oleh Ust Adlan Abd Aziz,tajuk artikel tu ibarat tanah dan hujan ...simple je tajuk dia.


Sebelum baca tu, terpikir jugak pe kaitan hujan dengan tanah ? konpius..konpius...kalau air dengan tanah selalu jugak dengar. Tapi bile dah baca artikel ni baru saya tau rupenya ada satu hadis Nabi S.A.W yang menjelaskan perkaitan antara hujan dan tanah . Bunyinya lebih kurang macam ni " baginda mengibaratkan petunjuk dan ilmu itu sebagai hujan manakala hati-hati manusia pula seperti tanah. Baginda membuat perumpamaan hidayah dan ilmu itu seperti hujan lebat yang jatuh menimpa bumi manakala tanah di bumi ini diumpamakan sebagai manusia. Mudah je perumpamaan yang dibuat oleh Nabi S.A.W ni tapi mendalam maksudnya yang mengajak kte untuk sama-sama berfikir.


Baginda telah membahagikan tanah-tanah tersebut kepada tiga jenis (ciri2 manusia) tanah tersebut ialah :

1. Tanah yang terima air, lalu di atasnya tumbuh rumput dan tumbuh-tumbuhan yang banyak

tanah jenis ni dapat diumpamakan seperti manusia yang memperoleh ilmu dan petunjuk. Mereka ni kemudiannya beramal dengan ilmu yang dimiliki itu. Bukan sekadar itu, ilmu tersebut dikongsi pula dengan orang yang berada di sekelilingnya. Bak kata pepatah pepatih orang putih "win-win situation" dua-dua pihak dapat manfaat.





tanah yang subur...sejuk je mata memandang


2. Tanah yang dibasahi hujan, ada air tapi tak ditumbuhi tanaman. Walaubagaimanapun air yang ada tu masih boleh dinikmati oleh orang lain.

tanah atau manusia jenis ni boleh jugak dikategorikan sebagai baik. Dia dapat ilmu tapi ilmu tu tak berkesan sangat pada dia tapi dalam masa yang sama dia sedar tanggungjawab dia dalam menyampaikan ilmu tu kepada orang lain. Jadi,orang lain masih dapat manfaat secara tidak langsung.



3. Tanah gersang yang ditimpa hujan, tanah itu tak mampu menakung air bahkan tidak pula ditumbuhi dengan rumput atau tumbuhan.

manusia jenis ni, orang cakap "
tak boleh pakai langsung"..dah la tak de usaha untuk mencari ilmu, mereka ni jugak tak dapat memberikan apa-apa manfaat kepada orang lain.




pokok pun takut nak tumbuh dekat tanam macam ni


Jadi, saya pun terfikir jugak saya ni jenis tanah yang macam mana? kategori pertama ke...kedua ke...ke tiga??? susah jugak nk jawap.Hanya diri sendiri je yang mengetahui kita jenis yang macam mana. Sebelum saya menulis blog ni sempat la saya bincang dengan kawan saya yang juga merupakan seorang nonmuslim. Alhamdulillah dia pun agak tertarik dengan artikel ini...islam itu indah kan? erm,lepas ni bile hujan turun menimpa bumi cuba kite renungkan kembali hadis nabi ni...sambil2 tengok hujan, kte muhasabah diri kite...selamat mencuba.


*teringat plak lagu sudirman "hujan "


No comments: