Wednesday, November 10, 2010

Arggghhh....



Hari ini saya bangun pagi dalam keadaan kepala yang sakit. Pening-pening lalat. Mungkin disebabkan terlalu banyak tidur. Alhamdulillah, mujur ada sahabat yang sudi memberikan khidmat bantuan percuma (tarik rambut). Teknik ini tidak boleh dibuat oleh sebarang orang. Kalau salah tarik bukan angin yang keluar, tetapi rambut yang tercabut. Silap-silap kepala pun boleh tercabut sekali. Dont try this at home ye ... pastikan anda benar-benar mahir dalam melakukannya. Sedap dan ringan sahaja selepas sesi rawatan dijalankan. Trimas Rosca ^_^...


Memang tidak dinafikan apa sahaja perkara, perbuatan atau barangan yang diambil secara berlebihan pasti akan mendatangkan mudarat. Begitu juga dengan tidur. Tidur adakalanya mendatangkan manfaat dan adakalanya membahayakan kesihatan. Walaupun saya selalu dengar tentang keburukan tidur berlebihan dan tidur selepas asar, tetapi saya masih lagi melakukannya. Sukarnya mengubat tabiat tu. Mudahan-mudahan masih ada kesempatan untuk memperbaiki diri.


Banyak tidur boleh mematikan hati. Bahkan juga boleh membuatkan badan terasa penat. Walaupun pada niat asalnya untuk merehatkan badan, namun apabila sudah berlebihan, lain pula jadinya. Masa terbuang begitu sahaja, sedangkan waktu tersebut dapat digunakan untuk sesuatu perkara yang lebih bermanfaat seperti beriadah ataupun bersosial. Sabda Nabi S.A.W

" Sesiapa yang tidur selapas solat asar dan hilang akalnya , janganlah dia mencela melainkan dirinya.” (Hr Abu Ya’la – Sanad lemah)



Arggghhh !!!!....lotih eh badan den



Tidur yang sunat dilakukan adalah tidur sebelum masuknya waktu zuhur yang disebut sebagai Qailulah. Biasanya dilakukan dalam jangka waktu yang pendek sekitar 15 minit atau 30 minit sahaja. Dalam kitab Fiqhus Sunnah terdapat keterangan sebagai berikut:

فعن ابن عمر قال: كنا في زمن رسول الله صلى الله عليه وسلم ننام في المسجد نقيل فيه ونحن شباب.

Terdapat sebuah hadis dari Ibnu Umar, beliau berkata,

"Kami (para sahabat) pada zaman Rasulullah Saw. suka tidur di masjid, kami tidur qailulah (tidur tengah hari) di dalamnya, dan kami pada waktu itu masih muda-muda." (Kitab Fiqhus Sunnah, Juz I, hal. 252)

Anas bin Malik radhiyallahu anhu berkata:

كُنَّا نُبَكِّرُ بِالْجُمُعَةِ وَنَقِيْلُ بَعْدَ الْجُمُعَةِ

Kami tabkir (bersegera datang ke masjid) untuk menanti pelaksanaan shalat Jumaat dan kami ‘qailulah’ setelah solat Jumaat. (HR. Al-Bukhari no. 905)


Imam Al Ghazali di dalam kitab ‘Ihya Ulumuddin’ telah berkata:

“Hendaklah seseorang tidak meninggalkan tidur di siang hari kerana ianya membantu ibadah di malam hari sebagaimana sahur membantu puasa di siang hari. Sebaik-baiknya ialah bangun sebelum tergelincir matahari untuk solat zohor.”




Serabut la kepala otak


Jadi, untuk mengelakkan cepat gila, mari kita sama-sama berusaha untuk tidak tidur berlebihan dan yang paling penting jangan tidur selepas asar. Nasihat untuk diri saya sendiri ni (^_^)....









No comments: