Thursday, November 25, 2010

Kenangan lalu

Nama saya Nur Syuhada. Saya bangga dan suka dengan nama yang arwah abah bagi ni. Tapi, dalam masa yang sama, saya ada banyak nama gelaran lain Sue, Syu, Ada, Suha, Syuai dan nama yang paling saya tak suka dengar ialah sodak. Benci betul dengan panggilan tu, yang peliknya ramai pula yang panggil begitu termasuk la adik-beradik saya. Abah bagi nama punya la sedap, ke situ jadinya. Sampai dewasa ni, nama tu masih melekat di bibir jiran- jiran.


Saya suka binatang, lagi-lagi kucing. Ia binatang yang sangat comel. Saya mula memelihara kucing sejak kecil lagi dan nyet-nyet ialah kucing terakhir saya. Lucu bila dikenang-kenang. Saya rindu zaman kanak-kanak. Kenangan membela berudu di rumah. Setiap kali hujan ,air longkang di hadapan rumah akan melimpah. Jadi, air akan bertakung dan katak mula bertelur. Saya akan bersiap sedia dengan container dan tempurung kelapa untuk menangkap berudu. Mungkin waktu tu saya fikir berudu sama macam ikan. Boleh dibela. Kemudian, pernah juga saya tangkap berudu di longkang sekolah agama rakyat. Kalau mak tau, mesti mak marah. Emak suruh pergi sekolah untuk dapatkan ilmu, tapi lain yang dibuatnya.


Dahulu, rumah saya ada banyak tikus. Maklumlah rumah papan. Walaupun ada kucing, tapi tikus susah nak ditangkap. Sangat licik. Mak cukup tidak suka dengan tikus sebab selalu makan kain dalam almari. Habis kain baju dalam almari koyak rabak. Suatu hari, sewaktu bermain di bawah rumah, saya terdengar suatu suara pelik. Halus dan nyaring. Cari punya cari, rupa-rupanya bunyi anak tikus. Mungkin baru dilahirkan. Kecil sahaja, sebesar ibu jari saya. Saya rasa anak tikus tu sangat comel dan terfikir untuk membelanya. Lalu, saya ambil sebuah kotak mancis dan memasukkan anak tikus tersebut. Keesokan harinya, saya tengok anak tikus sudah tiada. Hancur harapan saya. (berangan nak bela sampai besar) Rasa nak tergelak pun ada juga bila difikir-fikir.


Binatang yang saya teringin sangat nak bela ialah hamster dan arnab. Saya sangat cemburu dengan jiran yang ada arnab dekat rumah. Dulu ada seorang jiran yang saya panggil Cik Awie. Cik Awie ternak beberapa ekor arnab, saya sering datang ke belakang rumah beliau semata-mata nak tengok arnab. Rasa tak nak balik. Saya ada cakap dengan abah nak bela arnab, tapi abah buat tak endah. Mungkin abah tak de duit nak beli dan buat reban arnab waktu tu. Alhamdulillah, tahun lepas saya berkesempatan menyertai satu program yang dianjurkan oleh kolej iaitu Sahabat Alam Enigma. Saya telah menjadi sukarelawan untuk memberi khidmat baki di Zoo Negara. Kenangan yang tidak dapat saya lupakan. Rasa nak keje dekat Zoo pulak ^_^


p/s Ikan laga mati, sebab tak bagi makan =(







No comments: