Sunday, March 7, 2010

Daerah Jempol

Assalamualaikum...
Alhamdulillah... lafaz kesyukuran dipanjatkan kepada Ilahi, kerana masih diberi kesempatan dan ruang untuk sy terus bernafas d muka bumiNya ini. Dengan izinNya jugak sy dapat terus kongsi mcm2 cerita dengan korang. Permulaan yg baik buat sy pada hari ni. Blok kediaman sy,iaitu Blok A,Kolej Za'ba,UPSI telah berjaya mendapat tempat kedua dalam pertandingan perarakan sempena sambutan Maulidurasul peringkat kolej. Tahniah kepada ketua blok A(Siti Suhila Abdul Rahman), Mt dan Ajk yg turut serta...walaupun persiapan last2 minit tp hasilny berbaloi-baloi. Ok, kite lupekan pasal hal kejayaan blok A tu skang sy nk kongsi sikit maklumat berkaitan daerah Jempol yang juga merupakan salah satu daerah yang terletak di Negeri Sembilan. Daerah Jempol agak kurang dikenali berbanding daerah lain di Negeri Sembilan. Selalu bile sebut je Negeri Sembilan, mesti orang akan ckp Seremban, Senawang..Nilai...daerah Jempol?
tah2 ade yg baru tau kewujudan daerah ni.




Ni la la beberapa kawasan yang ade kat Jempol

Daerah Jempol telah dibentuk pada 1 Januari 1980. Kirenya daerah Jempol ni baru je lagi di Negeri Sembilan. Dulu, daerah Jempol ni termasuk dalam kawasan daerah Kuala Pilah. Sebelum kewujudan daerah ni, kawasan Jempol sekarang dan lain-lain kampung yang ade di sekitarnya memusatkan urusan harian diorang di Bahau. Bahau ni merupakan pekan utama di daerah Jempol. Sekarang dah maju dah...besar la sikit dari Pekan Kuala Pilah. Jempol pun sekarang dah muncul sebagai sebuah daerah utama yang amat tinggi penghasilan ekonominya dan menjangkau keluasan hingga ke bibir sempadan Pahang disebelah utara dan timur lautnya. Malah dibahagian timur meluas ke sempadan Johor. Kalau dari rumah sy nk ke Pahang khususnya nk ke pekan Kemayan de la kot dalam 20 minit cam tu...kalu nk dibandingkan ke Kemayan dengan Seremban,jauh lagi perjalanan ke Seremban. Kalu dulu sebelum jalan baru di bukit putus tu siap,mau makan masa dalam 2 jam tuk sampai ke Seremban...jauh tak jauh perjalanan tu.



ni la pemandangan pekan Bahau waktu malam...agak lengang,tapi siang memang sibuk

Daerah ni mempunyai keluasan 342,500 atau kira-kira 535 batu persegi. Maklumat ni maklumat lame, yg terbaru sy tak pasti berapa keluasannya. Berdasarkan bancian yg dibuat ms thn 1980 jumlah penduduk di Jempol time tu lebih kurang 68,985 orang. Mase ni mule2 Jempol dibentuk,skng mungkin dah bertambah lagi2 dgn kelahiran generasi kedua Felda. Masa mule2 ditubuhkan,daerah Jempol terbahagi kepada 4 kawasan iaitu Jempol, Ulu Muar, Rompin, dan Bahau. Daerah Jempol ni antara daerah yang paling banyak kawasan rancangan Felda salah satuny adalah kampung sy sendiri yg terletak di Gugusan Lui. Kalau korang berkesempatan ke daerah Jempol, disepanjang perjalanan nanti orang akan tengok banyak pokok getah dgn kelapa sawit...rindu plak rasenya...bau pokok2 yg segar,lagi2 waktu pagi.

2 comments:

areshan said...

tahniah.. atas kejayaan syuai. moga2 diberkati segala amalan yg dilakukan.. di n9 byk tempat menarik x? leh sy g melawat nt. :)

KASIH SYUHADA said...

amin,moga kte same2 beroleh kejayaan. Byk jgk tempat menarik d N9,nnt kalu de rezeki datang la ke mari