Friday, March 5, 2010

Masyarakat Banjar


Salam satu Malaysia...

Alhamdulillah td sy berkesempatan membaca satu artikel berkaitan masyarakat banjar di Malaysia. Agak2 sebelum ni korang penah dengar tak tentang masyarakat banjar? Orang banjar jugak merupakan salah satu rumpun bangsa melayu tapi ia agak kurang dikenali berbanding masyarakat Jawa. Jawa dan Banjar dikatakan mempunyai latarbelakang penghijrahan yg sama dan berasal dari negera kepulauan Indonesia. Saya bangga dilahirkan sebagai orang banjar walaupun tak pandai cakap bahasa banjar..huhu,malu jugak. Kebanyakkan masyarakat banjar ni kita boleh temui di Batu Pahat, Sabak Bernam, Tanjung Karang, Kerian, dan Bagan Dato. Saya difahamkan arwah nenek moyang sy juga berasal dari Seri Gading, Batu Pahat. Tapi, disebabkan oleh beberapa kekangan mereka telah berhijrah ke Parit Buntar, Perak.


Mengikut sejarahnya, masyarakat banjar yang datang ke Malaysia ni berasal dari Kalimantan,Indonesia terutamanya di daerah Banjarmasin. Sesuai lah dengan nama masyarakat tu sendiri. Mereka ni jugak de banyak suku...mcm minangkabau. Antara suku orang banjar ni...seperti suku Tanjung, Kalua dan Alai. Masyarakat banjar ni de ciri-cirinya yg tersendiri, contohnya mereka ni mempunyai fahaman kesukuan yg tinggi, kuat berpegang dengan ajaran agama, mengamalkan hidup yang sederhana dan mempunyai sikap panas baran. Mengenai sikap panas baran tu,sy tak begitu pasti kesahihannya. Sy rase panas baran tu lebih menjurus kepada sikap seseorang individu. Tak sume orang banjar tu macam tu...


Masyarakat banjar dikatakan mempunyai fahaman kesukuan yang tinggi. Mereka hidup dalam kelompok mereka sendiri. Mereka juga dikatakan sebagai masyarakat yang tertutup sebab tidak menjalinkan hubungan dengan masyarakat luar (selain banjar). Hal ini turut berlaku dalam perkahwinan. Sy rase keadaan tu mungkin berlaku suatu masa dahulu...sebabnya mereka baru je berhijrah ke tempat yang baru (Tanah Melayu). Mcm kite la jugak, kte akan berkawan dengan orang yang kite kenal,lagi2 kte baru je pindah kat tempat tu. Kalu nak memulakan hubungan yang baru tentu ambik masa jugak kan? sekang pun kte tgk ramai je orang banjar yang kawin dengan bangsa lain contohnya jawa. so,pendapat yang mengatakan masyarakat banjar ni masyarakat yang tertutup dah tak relevan dengan konteks hari ni.


Sy mengakui yg orang banjar ni memang berpegang kuat dengan ajaran agama dan mengamalkan hidup yang sederhana. Arwah abah sy cakap dulu masa mule2 duduk dekat Felda, kebanyakkan jemaah yang hadir ke masjid adalah dalam kalangan orang banjar. Bile time sembahyang jumaat mereka ni terpaksa pergi satu rumah ke satu rumah yg berhampiran tuk ajak mereka solat di masjid sebab tak cukup 40 orang jemaah. Sy bukanlah cakap orang bukan banjar tu tak kuat berpegang kepada ajaran agama...saya hanya menceritakan keadaan yang berlaku di tempat sy satu ketika dahulu. Rata-rata mereka ni pegang jawatan yang penting macam tok imam, dan ustaz...arwah tok wan pun mcm tu jugak. Oleh sebab mereka ni cenderung kepada bidang agama,banyak institusi keagamaan macam pondok dan madrasah yang terdapat di kawasan-kawasan yang majoriti didiami oleh orang banjar,contohnya seperti di Kerian,Perak...huhu,di kampung saya..simpang lima,batu 5.


tapi yang sedihnya,walaupun berasal daripada keturunan banjar ramai je generasi muda hari ni yang tak pandai bercakap dialek banjar...takut jugak identiti banjar tu akan hilang suatu hari nanti sebab tak de orang nak mempertahankannya. Alhamdulillah setakat perkataan yang simple2 tu leh la lagi faham tapi kalu dengar orang tua-tua bercakap,ternganga jela mulut ni mendengarnya. Apa2 pun proud to be banjares...


" kulaan nereng nampak terkureheng "

4 comments:

areshan said...

budi bahasa budaya kita.. setiap masayarakat ada keistimewaan.. moga2 kita dapat mengamalkan islam yang syumul.. insyallah

KASIH SYUHADA said...

time kasih...utk kate2 tu

Ida said...

SYA banjar dari kerian bagan serai, daerah bagan serai dengan alor pongsu, majoriti orang banjar...jadi. sampai sya study di IPTA mse presentation dlm kelas, boleh pulak sya terlepas ckp banjar..semua budak kelas dgn lecturer nganga ja..x faham...hehehee..

Ida said...

SYA banjar dari kerian bagan serai, daerah bagan serai dengan alor pongsu, majoriti orang banjar...jadi. sampai sya study di IPTA mse presentation dlm kelas, boleh pulak sya terlepas ckp banjar..semua budak kelas dgn lecturer nganga ja..x faham...hehehee..