Monday, March 1, 2010

Tips bercinta dengan Allah

Alhamdulillah, pertama sekali sy nk ucapkan banyak2 time kasih dekat bes pren sy..Azwan Syah sebab bagi pinjam sebuah buku yg sangat menarik. Buku tu bertajuk psikologi Cinta, karya Dato Dr Fazilah Kamsah yg berkolabrasi dgn Saudari Syaidatun Nazirah. Berbaloi baca buku ni dan banyak tips serta panduan yang diberikan perihal cinta. Buku ni, telah mengupas perihal cinta daripada perspektif yang meluas yakni cinta kepada Allah, Rasul, Ibu Bapa, dan hubungan yang berlainan jantina. Banyak kalu nk diceritakan....tuk kali ni sy nak kongsi beberapa tips yang terdapat di dalam buku ni iaitu tips bercinta dengan Allah.

Tips bercinta dengan Allah
1. Sentiasa mengutamakan urusan Allah dalam setiap perkara contohnya mendirikan solat di awal waktu

2. Sentiasa mengingati dan memikirkan tentang Allah pada bila-bila masa sahaja

3. Sentiasa bersangka baik dengan Allah

4. Sentiasa mengharapkan perkara-perkara yang baik daripada Allah

5. Berusaha untuk memperoleh kusyuk dalam solat

6. Berusaha untuk memahami dan menghayati ayat-ayat suci Al-Quran

7. Berbuat kebaikan dalam kesempatan yang ada

8. Hindari perbuatan jahat dan buruk.

9. Fahami hakikat bahawa segala jenis cinta bersifat fana( akan binasa), tetapi cinta kepada Allah bersifat Baqa(kekal buat selama-lamanya)

Oleh tu, diharap...tips yg dah sy berikan ni dapat dijadikan panduan dan amalan buat kita bersama. Kite selalu ingat Allah bile time susah,tp Allah sentiasa bersama kita,walau susah mahupun senang. Marilah kita mencari cinta yg boleh membawa kita mencinta Allah.amin...

No comments: