Tuesday, March 9, 2010

Ketika Cinta bertasbih

Kau mencintaiku ...
seperti bunga mencintai titah Tuhannya,
tidak pernah lelah menebar mekar aroma bahagia,
tidak pernah lelah meneduhkan gelisahnya lah,
Kau mencintaiku...
seperti matahati mencintai titah Tuhannya,
tidak pernah lelah membahangngi cerah cahaya
tidak pernah lelah menghangatkan jiwa.

Bait kata-kata indah ini merupakan antara madah yang dapat kita perhatikan dalam filem "ketika cinta bertasbih" arahan Chaerul Umam. Alhamdulillah, dengan izin dariNya, Dia telah membukakan pintu hati saya untuk menonton filem ni... Erm, dengar tajuk filem pun dah menarik. Kepada sesiapa yang belum menonton filem ni saya sarankan korang berbuat demikian, tak rugi sebab banyak pengajaran dan iktibar boleh kite kutip daripada cerita ini. Saya terjumpa cerita ni pun secara kebetulan dalam you tube.

Sinopsi Ketika Cinta Bertasbih
Cerita ini mengisahkan tentang seorang pemuda yang bernama Abdullah Khaeirul Azzam yang dilakonkan oleh Kholidi Asdil Alam. Azzam merupakan antara mahasiswa Indonesia yang berpeluang melanjutkan pelajaran di Mesir. Selepas bapanya meninggal dunia, Azzam menggalas tugas berat dengan memikul amanah sebagai ketua keluarga. Menyedari kehidupan yang serba kekurangan Azzam telah menjalankan perniagaan kecil-kecilan iaitu menjual tempe dan bakso di Cairo bersama rakan-rakannya yang lain. Peluang melanjutkan pelajaran di tempat asing telah menemukan Azzam dengan anak duta Indonesia yang dikenali sebagai Eliana. Eliana sempurna di mata seorang lelaki...cantik,bijak,mahir berkomunikasi dan menarik. Tetapi kelebihan yang ada pada Eliana ini belum berjaya membuka hati Azzam untuk menerimanya sebagai pasangan hidupnya. Azzam menyedari kehidupan dan latarbelakang yang berbeza tidak memungkinkan mereka untuk bersama.

Perkenalan Azzam dengan Pak Ali telah menjelmakan nama Anna Altofunnisa dalam lembaran hidupnya. Anna memenuhi kriteria wanita yang diimpikan oleh Azzam. Dia seorang wanita yang solehah, baik tingkah laku serta akhlaknya, mempunyai pendidikan yang tinggi dan berasal daripada keturunan yang baik. Tetapi Anna terlebih dahulu telah dijodohkan dengan Furqan yang juga sahabat baik Azzam. Namun, cinta Allah mengatasi segala-galanya. Setelah diuji dengan pelbagai dugaan dan cabaran, Azzam berjaya menemui semula cinta yang dicarinya. Saya tidak menjelaskan cerita ini secara terperinci, tapi sesiapa yang berminat ingin mengetahui cerita ini dengan lebih lanjut boleh la menontonnya.


Anna Atofunnisa

Abdullah Kheirul Azzam



Jalan cerita "ketika cinta bertasbih" sangat berbekas di hati saya. Ia boleh dijadikan sebagai garis panduan dalam membantu kita memilih pasangan yang terbaik tuk diri kita nanti. Kenapa la ye pengarah filem atau drama di Malaysia ni tak mampu menghasilkan cerita berunsurkan islamik sebegini? Saya bukan bais kepada mereka, tetapi kalau nak dibandingkan karya mereka dengan hasil tempatan ni saya boleh cakap karya mereka lebih berkualiti. Contohnya macam cerita laskar pelangi...tapi kenyataan saya ni bukan bermaksud karya tempatan tidak ada langsung yang berkualiti. Tapi kalau kite tengok hari ini kebanyakkan drama atau filem Malaysia lebih berunsurkan seram. Memang tak dinafikan orang kita suka dengan benda-benda macam itu dan antara sedar atau tidak ia sebenarnya melambangkan mentaliti masyarakat itu sendiri. Saya tidak menolak kewujudan dunia mistik apatah lagi kewujudan jin yang kita selalu sebut sebagai hantu. Jangan kita terlalu mementingkan keuntungan sehingga lupa tanggungjawab kite kepada masyarakat

2 comments:

areshan said...

cerita yg best dan bermakna buat kita .. jom layan

KASIH SYUHADA said...

btl2...sgt bagus crt ni....layan,zassss...