Wednesday, March 17, 2010

Pemergian Abah

Al-Fatihah buat abah yang telah kembali kerahmatullah pada tanggal 16hb Disember 2009, jam 12.20 pagi di Hosp. Tunku Jaafar, Seremban dan pada usia 64 tahun. Kami adik beradik tabah dengan pemergian abah dan redha atas segalannya.

Beberapa hari sebelum bermulanya cuti semester, abah di masukkan ke Hosp. Kuala Kubu Bharu akibat tekanan darah tinggi. Keadaan bertambah teruk sebaik sahaja abah dibenarkan pulang ke rumah. Abah mula muntah darah, tidak lalu makan,mengalami sesak nafas dan sukar untuk membuang air kecil.

ketika di Hosp.Kuala Kubu Bharu

Allah Maha Besar...perancangan untuk bekerja semasa cuti semester lalu terpaksa dibatalkan. Pada mulanya agak terkilan jugak sebab Along tak izinkan,tp siapa tahu disebalik semua ni ada hikmahnya. Allah memberi peluang ; untuk saya merasai kasih sayang seorang abah buat kali terakhir sebelum abah pergi meninggalkan saya. Saya bersyukur sebab masih diberi kesempatan untuk menjaga abah sewaktu abah sakit. Begini lah rutin harian saya apabila cuti semester bermula,saya akan menjaga mak dan abah yang uzur bersama Abang Ham di kampung. Rasenya tak mampu nak membalas kembali segala pengorbanan yang mereka dah berikan kepada saya sehingga saya berjaya menjejakkan kaki ke menara gading.

Sewaktu di Hosp. Seri Jempol

2 minggu di Batang Kali, abah memujuk kami supaya dia dibawa pulang ke kampung. Mungkin nalurinya kuat mengatakan dia tak kan hidup lama. Kata abah ”biarlah ini kali terakhir aku balik kampung. Aku tak mau pergi ke mana2 lagi”....sayu kami adik beradik mendengarnya. Seminggu di Negeri Sembilan, keadaan abah bertambah kritikal, Angah bawak abah ke Hosp Seri Jempol untuk mendapatkan rawatan. Abah disahkan positif mengidap sakit buah pinggang. Kedua-dua buah pinggangnya tidak boleh berfungsi dengan baik. Kami pasrah dan redha dengan ketentuanNya...
Melihat keadaan abah yg bertambah tenat, doc menyarankan kami supaya abah dihantar ke Hosp Seremban untuk mendapatkan rawatan susulan. Sepanjang abah di hospital kami adik beradik bergilir-gilir menjaga abah. Hari Selasa, sebelum pemergiaan abah keadaaannya menunjukkan perkembangan yang positif dan doktor menyatakan abah mungkin boleh pulang dalam masa 2,3 hari lagi. Abah lah orang pertama yang seronok mendengarnya...macam2 dia nak buat lepas keluar hospital ni...dia kata nk buat gigi palsu, nak duduk dekat kampung, nak makan buah betik...saya lucu melihat telatah abah waktu tu. Saya terharu bila abah cakap abah paling sayang saya, sebab selalu jaga dia...selalu pegang tangan dia...rindu raseny saya bila dikenang kembali saat2 itu.

Saat indah bersama arwah abah dan mak...
Tapi...Allah lebih sayangkan abah...abah pergi meninggalkan kami...semoga dosa2 abah diampunkan, dipelihara daripada seksaan kubur dan azab api neraka. Semoga rohnya di tempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman dan sentiasa berada di bawah lembayung rahmat Ilahi...amin, Al-Fatihah.

No comments: